شنبه

محسن هاشمی: اصلاح طلبان در انتخابات دوران خاتمی تقلب های گسترده ای کردند


محسن هاشمی رفسنجانی فرزند بزرگ هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای با خبرنگار روزنامه «بهار» به دلایل تلاش اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات ۹۲ پرداخته است، اما در این حین به سیر سیاسی جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته از جمله سیر پیروزی و شکست اصلاح طلبان نیز اشارات جالبی کرده.  

اما یکی از نکات بسیار مهم و جالبی که این سخنگوی خانواده هاشمی در گفتگوی خود افشا کرده است این است که روند تقلب انتخاباتی و دستکاری در نتایج آرا به شکل گسترده ای توسط خود اصلاح طلبان در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی نیز صورت میگرفته است.   به عنوان مثال وی از انتخابات مجلس ششم میگوید و ادعا میکند که در آن انتخابات بازشماری های اولیه نشان داد که مسئولان اجرایی انتخابات آنچنان تقلبات گسترده ای انجام داده بودند که اگر به رسیدگی ادامه داده میشد بایستی انتخابات تهران باطل اعلام میگردید، اما به دلیل شدت مشکلاتی که باطل کردن آرای  تهران میتوانست ایجاد کند   از رهبری دستور رسید که بازشماری آرا متوقف و انتخابات باطل نشود.  

بخشی از مصاحبه هاشمی که به تقلبات گسترده انتخابات مجلس ششم میپردازد را در زیر میبینید: 


ما که دنبال براندازی نیستیم، چون اگر این نظام صدمه ببیند اولین کسانی که صدمه می‌بینند خود ما هستیم؛ همان خانواده‌ای که شما می‌گویید، خانواده هاشمی.

اما اکنون دست‌کم به خواهر شما- فائزه هاشمی- به شکل منتقد جدی نگاه می‌کنند.

یادتان نمی‌آید همین همشیره که رای نخست تهران را در مجلس پنجم آورد در زمان مجلس ششم از فهرست اصلاح‌طلبان بیرون گذاشته شد و اعلام شد نفر 50ام شده؛ البته من معتقدم همان‌جا هم سوء نظرهایی بود که می‌توانست احیانا منجر به برخی تقلب‌هایی هم شود.

چقدر تقلب شده بود؟

آیت‌الله هاشمی بیستم شدند، یادتان نمی‌آید؟

باید چندم می‌شدند؟

ایشان بیستم شد، اگر صندوق‌ها را باز می‌کردیم شاید انتخابات تهران باطل می‌شد. کتابی هست به نام «انصراف» که حاج‌آقا دلایل انصراف‌شان را از انتخابات مجلس ششم نوشته‌اند. آن موقع مسئول انتخابات فهرست را می‌خواند ولی اسم ایشان را نمی‌خواند. من مدام تماس ‌گرفتم و ‌گفتم چرا نمی‌خوانید ‌گفت ما هنوز به رای آیت‌الله هاشمی شک داریم، بعد شکایت شد و یک بساطی راه انداختند که اگر یادتان باشد کاریکاتور «آقاسی» را کشیدند. من آن موقع رییس دفتر حاج‌آقا بودم، به شورای نگهبان شکایت شد. برخی از صندوق‌ها را باز کردند و هر صندوقی که باز می‌شد آرای آن مخدوش بود و باطل اعلام می‌شد.

چرا تا انتها ادامه ندادید؟

تا 30درصد بازشماری شد و حاج‌آقا بیستم شد، بعد گفتند دیگر ادامه ندهید چون مجبور می‌شوند انتخابات تهران را باطل کنند. وقتی از 30 به 20 رسیدند دیدند انتخابات در تهران مخدوش است و توقع بود آن موقع انتخابات تهران باطل شود ولی از بالا گفتند انتخابات باطل نشود.

چه کسی تقلب کرده بود؟

افراطی‌های اصلاح‌طلبان.

و این به قول شما «افراطی‌های اصلاح‌طلب» اجرایی بودند یا نظارتی؟

اجرایی‌ها.

۱ نظر: