سه‌شنبه

سابقه دولت استرالیا در غرق کردن کشتی های پناهجویان و سکوت رسانه های دولتی استرالیا و انگلیس

«برای پناهجویان ایرانی در استرالیا» ‌کاری از شاهرخ حیدری

اگر همزمانی غریب غرق شدن کشتی حامل پناهجویان و مرگ دهها پناهجوی ایرانی و سری لانکایی با اظهارات اخیر نخست وزیر استرالیا که از عدم پذیرش قطعی پناهجویان به استرالیا و فرستادن آنها به کشور فقیر و آشفته «گینه نو» خبر داده بود در نظرتان عجیب می آید در سوء ظن خود تنها نیستید.  

اگر از آن دسته افرادی هستید که اخبار را مرتب تعقیب میکنید، به احتمال زیاد متوجه شده اید که در حدود دو هفته گذشته بخش بزرگی از مطبوعات و رسانه های مرتبط به دولت های انگلیس و استرالیا موج گسترده ای از تبلیغات در جهت جلوگیری از ورود پناهندگان به خاک استرالیا را آغاز کرده اند.  تبلیغاتی که قسمت عمده آن مبتنی بر ترساندن پناهجویان با قصد منصرف کردن آنان از سفر به استرالیا بخصوص از طریق راههای دریایی است.  

آنچه که شاید حتی اندیشیدن به آن هم برای شما مشکل بوده باشد این امکان است که دولت استرالیا عملا در سابوتاژ و غرق کردن کشتی حاملی پناهجویان دست داشته بوده باشد.  اما اگر این امکان در نظرتان بسیار دور از ذهن میآید، بهتر است دوباره فکر کنید، و یا از آن هم مهمتر، بهتر است به سابقه شناخته شده دولت استرالیا در غرق کردن کشتی های پناهجویان رجوع کنید!

سابقه خشونت و جنایت های دولت استرالیا بر علیه پناهنده ها داستانی طولانی است که در طی  قرن بیستم به شکل های علنی و غیر علنی ادامه داشته است. فراموش نکنید که تا همین چند دهه پیش، یعنی تا اواسط دهه هفتاد میلادی، دولت استرالیا قانونی باور نکردنی به نام «استرالیای سفید» را تعقیب میکرد که طبق آن به افراد غیر «سفید پوست» اجازه مهاجرت به خاک استرالیا داده نمیشد.  اما در سالهای اخیر پس از لغو قانون استرالیای سفید تحت فشارهای داخلی و خارجی، مقاومت شدید دولت استرالیا در مقابل ورود پناهجویان غیر سفید پوست به آن کشور بارز و آشکار بوده است.  کمپ هایی که در آن دولت استرالیا پناهجویان را زندانی میکند در سالهای اخیر بارها شاهد طغیان ساکنین خود بوده اند که سعی کرده اند اعتراض خود به فشار های طاقت فرسای مامورین بر پناهجویان و رفتار با آنان به شیوه زندانیان را به گوش جهانیان برسانند.  شورش اخیر پناهجویان ایرانی در کمپ/بازداشتگاه نائورو تنها یک نمونه از این طغیان هاست.

اما آنچه که شاید در سبعیت از تمام جنبه های اجتماعی و قانونی نژاد پرستی جامعه و دولت استرالیا پیشی بگیرد تلاش های متعدد دولت استرالیا برای بستن راههای آبی به آن کشور بر پناهجویان از طریق سابوتاژ و غرق کردن کشتی های آنان در میان اقیانوس می باشد.  برای مثال در سال ۲۰۰۲ رسانه های متعددی خبر از دست داشتن مستقیم ماموران دولت استرالیا در غرق کردن یک کشتی حامل صد ها پناهجو در آبهای بین اندونزی و استرالیا دادند. در سالهای بعد  با درز اطلاعاتی جدید از پرداخت پول توسط دولت استرالیا به خرابکاران برای سابوتاژ و غرق کردن کشتی های حامل پناهجویان، و از جمله با انتشار چند کتاب (مثلا این کتاب و یا این کتاب) در این مورد این موضوع باز با  انتشار در رسانه ها انعکاسی مجدد یافت.   طی این عملیات خرابکاری بیشتر از سیصد و پنجاه پناهجو غرق شدند. باز در سال ۲۰۰۹، زمانی که بار دیگر یک کشتی حامل پناهجویان که اغلب آنان افغان بودند در آبهای اقیانوس بین اندونزی و استرالیا غرق شد و پنج نفررا به کام مرگ کشاند، رسانه های زیادی  گزارش کردند که آن کشتی نیز از طریق سابوتاژ غرق گشته، و احتمالا ماموران اندونزی با پول دولت استرالیا آن را طعمه حریق ساخته اند. روزنامه گاردین اخیرا در مقاله ای با  «عمیقا شرم آور» خواندن رفتارهای دولت استرالیا در قبال پناهجویان، به دخالت های متعدد دولت استرالیا در غرق کردن کشتی های مهاجرین اشاره کرده است. 

بدون شک سابقه تاریخی و اطلاعات موجود در مورد رفتارهای جنایت کارانه و نژاد پرستانه دولت استرالیا در قبال پناهجویانی که به خاک این جزیره بزرگ پناه می آورند گسترده تر از آن است که در این مطلب کوتاه نقل شود، و خواننده های علاقه مند میتوانند از طریق بررسی اینترنت اطلاعات فراوانی در این زمینه پیدا کنند.  اما نکته آنجاست که رسانه هایی از قبیل «بی بی سی» که در یکی دو هفته گذشته با شرکت و همکاری در موج پروپاگاندای گسترده دولت استرالیا به تلاش جدی برای منصرف کردن پناهجویان ایرانی از تلاش برای رسیدن به استرالیا پرداخته است، در واقع با منعکس نساختن نقش واقعی دولت استرالیا نه تنها به آندسته از افرادی که ممکن است به پناهجویی در استرالیا نیاز داشته باشند، بلکه در واقع به نقش و مسئولیت رسانه ای خویش نیز خیانتی جدی انجام میدهند. 


۱۹ نظر:

  1. کشورش هست و دوست ندران بیگانه وارد بشه. ما ایرانی‌‌ها از همه طلبکار هستیم. حرفم بزنی‌ تاریخ ۲۰۰۰ سال پیش میاد جلو. الان چی‌ هستیم؟؟؟ هیچی‌.. فقط از خود راضی‌ و طلبکار از همه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. همچین میگه کشورش هست انگار از خاک اونجا سبز شدن. اینها استرالیا رو فقط چند صد ساله که اشغال کردن، کجای کاری شما؟ اولا که بحث سر نژاد پرست بودن اینها بود، کی میگه سفید پوستای اروپایی بیشتر حق آب و گل دارن تا بقیه کسایی که میخوان برن اونجا زندگی کنن؟ به چه حقی آخه؟ بعد هم به قتل رسوندن ملت به همین سادگی مگه توجیه پذیره؟

      حذف
    2. دوست عزیز. حالا یا اونجا سبز شده یا اشغال کار یا ... الان اونا صاحب مملکت هستن.از خارجی‌ خوششون نمیاد. مخصوصا کشورهای جهان ۳. شما که میگی‌ نژاد پرست هستن مردم چرا می‌رن اونجا؟ پس سزاوار هستن هر بلایای سرشون بیاد.حالا طلبکاری کن بگو چرا اونا رو به قتل رسونده.
      خود جناب عالی‌ ۱ افغانی میبینی‌ ۲ تا فحش بهش نمیدی؟ چرا ما ایرانیا از همه طلبکار هستیم؟

      حذف
    3. نخیر قربان، بنده وقتی افغانی میبینم فحش نمیدم. اینم که میفرمائید اگر نژاد پرست هستن چرا مردم میرن اونجا برای اینکه حق ندارن نژاد پرست باشن، اگر هم روزی روزگاری قدرت یا برتری بر بقیه دنیا داشتن امروز دیگه اون قدرت و برتری رو ندارن، یعنی اگر روزی هم نژاد پرستی توجیهی داشت (که نداشت)، امروز دیگه هیچ توجیهی نداره،

      حذف
    4. دوست عزیز من چرا دوست داری برای مردم نسخه بپیچی؟ هر کشوری حق اختیار کشور خودشو داره. نژاد پرست هستن؟؟ به خودشون مربوط هست. مگر اونا باید حرف ما رو گوش کنن که نژاد پرستی‌ کار غلطی هست? یا کار درستی؟
      دوست عزیز پولش از آمریکا بالاتره، در آمدش از خیلی‌ از کشورای اروپا بیشتر هست. دوست نداره کسی‌ بیاد توی کشورش . جلو غریبه میگیره حتا شده با قتل. چرا اونا باید تابع ما باشن؟

      حذف
    5. دوست عزیز، دوران نژاد پرستی تمام شده، نژاد پرستی بر علیه حقوق بشر است و حقوق بشر امروز یک حق جهانی است. آفریقای جنوبی به دلیل قوانین نژاد پرستانه اش توسط دنیا تحریم شد تا روزی که قوانین نژاد پرستانه از آن کشور حذف شد.

      حذف
    6. دوست گرامی‌. من توضیح دادم. نژاد پرستی‌ بد هست یا خوب ، اونا موظّف نیستن تابع باشن و حرف ما رو گوش کنن. صحبت شما مثل این هست که من زیر بارون هستم و شما با ۱ بنز داری توی خیابون حرکت میکنی‌. من بگم حس انسان دوستی‌ این هست که شما منو توی بارون سوار کنی‌.. شما دوست داری سوار میکنی‌، دوست نداری سوار نمیکنی حالا من بگم این بنز رو دزدی یا....

      شما دنیا رو ما مدینه فاضله سعدی اشتباه گرفتی‌. عزیز. هر کس اختیار کشور خودشو داره. ما هم معلم یا مربّی اونا نیستیم که حرف ما رو گوش کنن.
      میگم نیایئد کشورمون. اگر آمدید نژاد پرستی‌ می‌بینید، توی کمپ ازتون نگهداری می‌شه .زندانی میشید. غیر مستقیم کشته میشید.

      حالا شما بگو اونا حق دارن یا ندران. من دیگه کامنت نمیزارم چون منظور همدیگرو متوجه نمیشیم.

      دوست گرامی‌ ولی‌ بهتره کمتر طلبکار از دنیاو از آدمی اطرافمون باشیم. یا حق.

      حذف
    7. طرف اسم انتخاب کرده :
      Balataraz Balatarin
      دیگه چه انتظاری داری؟ این اگر اونجا زندگی میکرد و همین نظر و داشت تنها مرد تاریخ بود

      حذف
    8. تو به اسمش چکار داری آخه؟ جل الخالق...

      حذف
  2. دوست عزیز من خودم ایران زندگی‌ نمیکنم ولی‌ شنیدم اوضاع خوب نیست. شما از نظر دیگه هم بررسی کن. خود جامعه جوان استرالیا کار و شغل برا خودش می‌خواد نه برای ۱ سری آدمهای که حتا بلد نیستن انگلیسی‌ حرف بزنن.
    من اینجا دیدم کلی‌ ایرانی‌ میاد کانادا و میگه سیاسی هستم ، زندانی کشیدم و .....وقتی‌ اقامت دائم گرفت ۱ توبه نامه میده به سفارت ایران ۲ تا دعائی کمیل هم میره بد پاسپورت ایرانی‌ میگیره تا بیاد ایران جلو دوست و اقوام قیافه بگیره که پاسپورت کانادایی داره.
    اونا آدم تحصیل کرده یا پول دار میخوان. لزومی نداره هر کس که عشقش کشید بیاد اینجا بگن بفرمایید داخل .
    همه کاری هم می‌کنن که خارجی‌ وارد نشه. حرف شما مثل این هست که بزور بخوای وارد خونه ۱ نفر بشی‌ و بگی‌ منم می‌خوام اینجا زندگی‌ کنم. البته اون طرف هر کاری می‌کنه حتا قتل.

    پاسخحذف
  3. جای تاسف است که ایرانی شده مدافع نژاد پرستی و آدم کشی فقط بخاطر اینکه استرالیایی ها سفید پوست هستند و با جنایات فراوان سرزمین استرالیا را از بومی های آن گرفته و اشغال کردند و الان مدعی مالکیت آن هستند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما دلت برای مردم بومی استرالیا نسوزه، اگر ادعای مالکیت داری فعلا برو کشور خودت ایران رو آزاد بکن که حتا ۱ وجبش مال تو نیست. بعد از اون برو بحرین رو آزاد کن که زمان شاه رایگان دادن به عربا.

      حذف
  4. اتفاقا موضوع اصلا ربطي به نژاد پرستي نداره, اين اقدام به اين خاطره كه معمولا (بالاي 99%) ايراني هايي كه با قايق ميان اينجا در واقع پناه جو نيستن, فقط دنبال اين هستند كه از امكاناتي كه اين كشور مجاني در اختيارشون ميذاره استفاده كنند و هزينه اين امكانات از مالياتهاي مردم اين كشور تامين ميشه, بنابراين مردم اين كشور و حتي اگر اين اتفاق در ايران بود ايرانها هم راضي نيستند ببينند يك عده بدون دليل موجه اومدن و پول ماليات اونا رو مي گيرن و راست راست راه ميرن (و البته خلاف كردن اين دوستان اينجا هم يك موضوع عادي شده) در مورد اينكه اينها كي اومدن و تمدن ايراني و اينها هم به ذكر همين نكته بسنده مي كنم كه زماني كه پادشاهان ما در ايران به فكر توسعه حرمسرا هاشون بودن, سران كشورهاي اروپايي داشتن قلمرو سياسي و كشورشون رو توسعه مي دادن, پس نمي تونيم بگيم كه چون اونها چند صد ساله كه استراليا رو گرفتن حقي ندارن, در اين صورت خيلي از ايراني ها هم حقي نسبت به ايران ندارند, مثلا اونايي كه زمان مادها از شرق اروپا اومدن, يا كسانيكه ريشه غير ايراني دارند از جمله سيدها و . . .

    پاسخحذف
  5. دوستان عزیز

    بنده سال‌هاست که به عنوان مهاجر در استرالیا زندگی‌ می‌کنم ، اتفاقاً استرالیایی‌ها نژاد پرست نیستند و اگر کسی به یک شخص دیگر بی‌ احترامی بکنه که حاوی نژاد پرستی‌ باشه هم ازش فیلم می‌گیرن و میدن به مطبوعات و طرف رو پلیس از روی فیلمهای گرفته شده دستگیر میکنه حتا بدون شکایت شاکی‌ ، ایراد کار اینجاست که ما ایرانیها خود را محور دنیا می‌دانیم و فکر می‌کنیم که همه با ما مشکل دارند و یک تئوری توطئه کل دنیا را داره پیش میبره .

    آیا میدونین چقدر هندی و چینی‌ و سری لانکایی و عرب و ایرانی‌ و افغانی و ترک در استرالیا هستن که بسیار انسانهای محترم و زحمت کشی‌ هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟

    در استرالیا نژاد انسانها مهم نیست ولی‌ شایستگی خیلی‌ اهمیّت داره که دوستانی که با قایق میا‌ن ندارند و مجبورا به اون چیزی بچسبن که همهٔ ماها یک عمرِ چسبیدیم ( تئوری توطئه ) .

    دوست عزیزی در کامنتها به درستی‌ بیان کرده این دوستان قایقی میخوان مفت و مسلّم از جیب مالیات دهنده استرالیایی راست راست بگردن و دولت بهشون ماهیانه پول بده و بیمه‌ مجانی داشته باشن بعدم هر موقع دلشون خواست برن سر کوچه آبجو بخرن و مست کنن و کثافت کاری کنن ( اخیرا مواردی از هموطنان دیده شده ) .

    به نظر من نویسنده مقاله فوق به هیچ عنوان یا شناختی‌ از جامع استرالیا نداره یا به شدت حبّ و بغض داره ، دولت استرالیا اصلأ نمی‌تونه کاری بکنه که افکار عمومی‌ باهاش مخالفت دارند ، اینجا اگر دولت کار غیر انسانی‌ بخواد بکنه مردم چوب در آستینش میکنند متأسفانه نویسنده مقاله با دید عجیبی‌ به مسائل نگاه میکنه که درکش ساخته .

    اینجا اگر سواد و معلومات و مهارت داشته باشی‌ محترمی عزیز من ، تو این مملکت حتا اگر خیلی‌ هم پولدار باشی‌ کسی به پولت اهمیّت نمیده .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. «در استرالیا نژاد انسانها مهم نیست ولی‌ شایستگی خیلی‌ اهمیّت داره که دوستانی که با قایق میا‌ن ندارند...» همین یه جمله کافی بود که نشون بده میزان درک و تفکر شما در چه سطحیه.

      حذف
    2. من آدمی‌ هستم که میزان درک و سطح فهمم پایین است ، شما درست میگی‌ دوستِ عزیز ، ولی‌ استرالیا کشور مهاجر پذیری اگر شما شایستگی‌های لازم را داشته باشید به شما اقامت دائم میدهد ، وقتی‌ با قایق میائید به این معنی‌ است که امکان ورود قانونی‌ و گرفتن مهاجرت را نداشته اید.

      ایرانیانی که با قایق به اینجا میا‌ن آیا واقعا پناهنده هستند ؟ آیا جانشان در ایران در خطر است ؟ آیا ایران در جنگ است و مردم امنیت جانی ندارند ؟

      پاسخ پرسش‌های بالا را همگی میدانیم . فقط ما ایرانیها فکر می‌کنیم که زبل هستیم همین دوست من .

      آیا میدونی‌ که آسیب دیدگان سال ۸۸ هنوز در کمپ‌های سازمان ملل هستند تا نوبتشان بشود که به یک کشور ارسال شوند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      اصلا قول شما صحیح و من بی‌ شعور ، حق پناهندگی متعلق به کسی است که جانش در خطر است نه کسی که می‌خواهد زندگی‌ بهتر داشته باشد .

      حذف